8 december 2017

Åbo slott och Finland 100 år

Jag vill ägna några ord åt mitt kära fosterland Finland.
Det är inte ofta jag uppskattar mitt hemland. Det är faktiskt oftare jag hatar det än älskar det, men det finns ändå en hel del som jag, framför allt nu när vi precis firat Finlands 100-års dag, vill lyfta fram och ägna några ord till.
  • Utbildningen. Vi har ju världens bästa utbildning. Den är gratis och allmänbildande.
  • Naturen. Vi har en otroligt fin natur här i Finland. Det är inte ofta jag säger det (då jag egentligen inte tycker om kyla och vinter) men hur fint är inte ett vitt landskap? Eller en vår som blommar? Eller en höst då löven faller och träden byter till röda, bruna och gula färger? Jag älskar det.
  • Gemenskapen. Man kanske inte lägger märke till hur bra gemenskap vi har här men jag tycker vi har en bra gemenskap som förenar både finnar och finlandssvenskar.
  • Vården. Vi har ett bra vårdsystem i Finland som är gratis och som fungerar bra. Det är ofta vi (ibland även jag) klagar på det, men jämför man med andra länder så har vi det väldigt bra.
  • Jämställdheten. Finland är ett jämställt land. Visst finns det några saker som kunde bli bättre men vi har kommit långt på den fronten.
Grattis Finland på 100-års dagen och tack för att jag får bo i detta land, känna mig trygg och må bra. Jag är glad att jag fick ta del av firandet. 




Fina Åbo slott på självständighetsdagen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar