17 december 2015

Min akne historia del 1

Nu ska jag berätta lite om min hud. Jag vet inte om ni är så jätteintresserade, men detta är mest för mig själv för att jag senare kan komma tillbaka och läsa.

Jag har då haft lindrigare akne i flera år. Det började ordentligt i början av högstadiet och sedan dess har de blivit fler och fler. Värst var det kanske på nian eller ettan i gymnasiet.
Min hud har sänkt mitt självförtroende otroligt mycket och det är någonting jag måste jobba på att få tillbaka.

Den 7.7 besökte jag läkaren för första gången. Då fick jag ett recept på Acnatac. Det är ett 
gel som man skall smeta ut i ansiktet efter att man rengjort det.
Kuren var 12 veckor lång, men eftersom läkaren inte tyckte det var nödvändigt att vi skulle köra hela kuren så slutade vi efter att vi hållit på med kuren i ungefär fyra veckor.
Jag hade läst om Acnatac på nätet och det hade kanske hjälpt för 1/1000.
Jag kan säga att det inte hjälpte för mig heller. Jag tycker min hud blev värre när jag använde det, men det kan ju bero på att min hud var i bra skick då jag började med kuren.


Den 11.8 besökte jag läkaren för andra gången. Denna gång var det en annan läkare.
Jag fick ett recept på Oricyclin och en ansiktstvätt som hette Wicnelact.
Jag fick börja med pillren (Oricyclin) först i början av september eftersom solen fortfarande var så stark i augusti. Ansiktstvätten skulle jag använda både morgon och kväll.



Efter fyra veckor hade huden blivit lite bättre. Min hud var dock hemskt fet/oljig på grund av antingen pillren eller ansiktstvätten. Min akne på ryggen hade blivit betydligt bättre. Nästan bara ärren satt kvar.
När jag slutade äta pillren efter ett par månader blev huden sämre igen. Även ryggen blev sämre.

Den 30.11 besökte jag läkaren för tredje gången.
Några dagar efter besöket fick jag hem ett brev där det stod en tid till laboratoriet och en tid till en hudläkare i Ekenäs. Det är först i februari så det är bara att vänta på det. Så länge jag väntar tänker jag fortsätta med Oricyclin eftersom det hjälpte helt okej i alla fall.

Nästa del kommer antagligen några månader in på nästa år då jag besökt en hudläkare och fått nya mediciner.

Hoppas någon har hjälp av detta. Kampen för en bra hy är lång och jobbig men det är bara att ha tålamod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar